Burgess Anthony

burgess_150.jpg

Anthony Burgess (*25. 2. 1917, Harpurhey u Manchesteru - †22.11.1993, Londýn)

Britský romanopisec, esejista, básník, překladatel, filmový scenárista, hudební skladatel, pianista, libretista, učitel, jazykovědec.

Žil nejen v Anglii, ale také jihovýchodní Asii, USA, jižní Evropě. Díky rodinným okolnostem i typu základního vzdělání byl Burgess nucen vždy spoléhat sám na sebe a na to, co se naučí sám. A právě fakt, že byl samoukem, zřejmě stojí v pozadí jeho originálního nahlížení světa. V roce 1940 ukončil studia literatury na Manchesterské univerzitě. Pak narukoval do armády jako příslušník zdravotnického sboru. O tři roky později se už jako armádní školitel je na Gibraltaru, kde měl strávit další tři roky a kde se také odehrává děj jeho prvního románu, Cimbuří viděti (A Vision of Battlements), jehož děj, inspirovaný Vergiliovou Aeneidou a velmi ovlivněný Jamesem Joycem, se satirickým způsobem vyrovnává s válečnými zážitky na Gibraltaru a s vojenskou mašinérií obecně. Kniha ovšem byla vydána až v roce 1965.

V roce 1942 se oženil s Llewelou Isherwood Jonesovou, předobrazem valné většiny manželek hlavních hrdinů prvních Burgessových románů.

V roce 1959 mu zjistili nádor na mozku a dali mu pouhý rok života. Burgess ovšem během toho roku napsal pět románů, aby finančně zajistil svou ženu, ale nevěřil, že zemře: Napsal: "Ve skutečnosti jsem té předpovědi nevěřil. Smrt, coby kvintesence jinakosti, je pro jiné. Ale pokud ta předpověď měla platit, dostalo se mi něčeho, co jsem nikdy předtím neměl: celého roku života. Nehrozilo, že by mě zítra přejel autobus nebo že by mě na závodišti v Brightonu ubodali. Neměl jsem se udusit kostí. Kdybych byl spadl do mrazivého moře, neutopil bych se. Měl jsem celý rok, a to byla dlouhá doba." Diagnoza byla chybná a Burgess pak ješětě žil 33 let

V roce 1961 Burgess se svou ženou navštívili jako turisté tehdejší SSSR. To ho inspisrovalo k napsání románů Med pro medvědy (Honey for the Bears, 1963) a Nekalé úmysly (Tremor of Intent, 1966), ale zejména mu poskytl látku pro Mechanický pomeranč (A Clockwork Orange, 1962), jeho nejznámější román, který byl zpracován Stanley Kubrickem do dnes už kultovního filmu.
Burgess se vrátil později k otázkám Mechanického pomeranče v humoristické novele Enderby (1968). Obě knihy pak rozšířil o The Clockwork Testament a Or, Enderby's End (1975).

V 70. a 80. letech publikoval okolo 30 knih, jako třeba The Earthly Powers (1980) nebo The Kingdom of The Wicked (1985). Burgess je také autorem řady filmových scénářů a kritických studií - byl specialistou na Shakespeara William Shakespeare a Joyceho. Jeho hudební tvorba zahrnovala opery, balety a symfonie.
Své životopisy sepsal ve dvou knihách Little Wilson And Big God (1987) a You've Had Your Time (1990).

Bibliografie:

Česky:
Mechanický pomeranč,: 4 vydáni - 3 vyd. Volvox Globator, naposledy Euromedia, 2005
Všechno, jen slunce ne: Euromedia Group-Odeon, 2003
1985, Maťa, 2007

Dětské:
(A Long Trip to Tea Time, 1976)
(The Land Where The Ice Cream Grows, 1979)

Beletrie:
(Time for a Tiger, 1956)
(The Enemy in the Blanket, 1958)
(Beds in the East, 1959)
Právo na odpověď (The Right to an Answer, 1960)
Doktor je nemocný (The Doctor is Sick, 1960)
Červ a prsten (The Worm and the Ring, 1960)
Dost dobrá země (Devil of a State, 1961)
Potlesk jednou rukou (One Hand Clapping, 1961)
Mechanický pomeranč (A Clockwork Orange, 1962) (recenze)
Zlotřilé sémě (The Wanting Seed, 1962)
Med pro medvědy (Honey for the Bears, 1963)
Uvnitř pana Enderbyho (Inside Mr. Enderby, 1963)
(The Eve of St. Venus, 1964)
(Nothing Like the Sun: A Story of Shakespeare's Love Life, 1964)
Jako bych viděl hradby (A Vision of Battlements, 1965)
Nekalé úmysly (Tremor of Intent: An Eschatological Spy Novel, 1966)
(Enderby Outside, 1968)
(M/F, 1971)
(Sophocles' Oedipus the King, 1972)
(Napoleon Symphony: A Novel in Four Movements, 1974)
(The Clockwork Testament, or Enderby's End, 1974)
(Moses: A Narrative, 1976)
(Beard's Roman Women, 1976)
(Will and Testament: A Fragment of Biography, 1977)
(Abba Abba, 1977)
(1985, 1978)
(Man of Nazareth (based on his screenplay for Jesus of Nazareth), 1979)
(Earthly Powers, 1980)
(The End of the World News: An Entertainment, 1982)
(Enderby's Dark Lady, or No End of Enderby, 1984)
(The Kingdom of the Wicked, 1985)
(Rostand's Cyrano de Bergerac, 1985)
(Oberon Past and Present (with J.R. Planche), 1985)
(The Pianoplayers, 1986)
(Blooms of Dublin: A Musical Play Based On James Joyce's Ulysses, 1986)
(Bizet's Carmen, libretto, 1986)
(A Clockwork Orange: A Play With Music, 1987)
(Any Old Iron, 1988)
(The Devil's Mode and Other Stories, 1989)
(Mozart and the Wolf Gang, 1991)
(A Dead Man in Deptford, 1993)
(Byrne: A Novel (in verse), 1995)
(Revolutionary Sonnets and Other Poems, ed. Kevin Jackson, 2002)

Odborné knihy, naučné, úuvahy ...
(English Literature: A Survey for Students, 1958)
(The Novel To-day, 1963)
(Language Made Plain, 1964)
(Here Comes Everybody: An Introduction to James Joyce for the Ordinary Reader, 1965)
(The Coaching Days of England, 1966)
(The Age of the Grand Tour, 1966)
(The Novel Now: A Student's Guide to Contemporary Fiction, 1967)
(Urgent Copy: Literary Studies, 1968)
(The Novel (esej v Encyclopaedia Britannica), 1970)
(Shakespeare, 1970)
(What is Pornography?, 1970) (esej v Perspectives on Pornography, ed. Douglas A. Hughes)
(Joysprick: An Introduction to the Language of James Joyce, 1973)
(Obscenity and the Arts, 1973)
(New York, 1976)
(A Christmas Recipe, 1977)
(Ernest Hemingway and his World, 1978)
(Scrissero in Inglese, 1979)
(This Man and Music, 1982)
(On Going To Bed, 1982)
(Ninety-Nine Novels: The Best in English since 1939 – A Personal Choice, 1984)
(Flame Into Being: The Life and Work of D.H. Lawrence, 1985)
(Homage to QWERT YUIOP: Selected Journalism 1978-1985 / But Do Blondes Prefer Gentlemen?: Homage to QWERT YUIOP and Other Writings, 1986)
Malý Wilson a velký Bůh (Little Wilson and Big God, Being the First Part of the Confessions of Anthony Burgess, 1986)
(An Essay on Censorship (letter to Salman Rushdie in verse), 1989)
(You've Had Your Time, Being the Second Part of the Confessions of Anthony Burgess, 1990)
(On Mozart, 1991)
(A Mouthful of Air: Language and Languages, Especially English, 1992)
(Childhood, 1996)
(One Man's Chorus: The Uncollected Writings, 1998)
(Rencontre au Sommet, 1998)
(Spain: The Best Travel Writing from the New York Times, 2001)
(Return Trip Tango and Other Stories from Abroad, 2003)