Po víceméně propadáku její poslední knihy (Prázdné místo), vymyslel její PR tým další podraz na čtenáře, kteří jsou dosud oslepeni "vynikajícím stylem Harryho Pottera". Rowling and company napsali tentokrát detektivku, kterou vydali pod jménem Robert Galbraith.
O knihu zpočátku nebyl žádný zájem. (Na Amazonu se pohybovala kolem místa 5000) Pokud se vůbec někdo o knize zmínil, jako třeba redaktorka Orion Publishing Kate Mills pak to nebylo nic, co by zvýšilo prodej: "Přišlo mi to průměrné a na detektivku příliš nudné, řekla zmíněná redaktorka.
Pak se situace změnila. Stovky hrdinských písní zaznělo chorálem po celé světě. Od Timesu po Guardian a české luhy a háje.
Zdroj: http://www.citarny.cz/index.php/aktuality-knihy/4728-rowlingova-galbraith-detektivk"
Zdroj: http://www.citarny.cz/index.php/aktuality-knihy/4728-rowlingova-galbraith-detektivka
Začalo to tím, že inteligentní redaktor Sunday Times dílo četl (kupodivu) a podivoval se nad brilantností textu začínajícího autora. Odpověď Rowlingové pro BBC, která "úplně náhodou" v té době hovořila pro BBC, ovšem patří do oblasti" co čtenář, to blb".
Veřejně přiznala se, že autorkou je ona, prý se chtěla vyhnout svazujícím pocitům, které přináší popularita jejího jména. Bylo prý skvělé publikovat bez mediálního poprasku nebo očekávání, a byla to čistá radost dostat zpětnou vazbu pod jiným jménem. Tímto prohlášením překvapila svět v době, kdy se knihy prodalo něco přes tisíc kusů, což je v anglicky psané literatuře propadák.
Do detektivky jsme se už začetli a opravdu se to nedá. Je to podprůměrné a zdaleka nedosahující kvalit severské detektivky, které nabízí například brněnské nakladatelství Host.
A překvapení na závěr:
V diskusi se objevil názor, že údajně zkreslujeme informace. Jenže nejsme to my, ale Telegraph.
Názor čtenářky ...Ale on nic takového přece nepíše. Píše, že u ženy, jejíž jméno je zárukou prodejů (množství vydělaných peněz samozřejmě není zárukou kvality, ale očividně velké množství vydělaných peněz znamená velké prodeje, přímá úměra, viz článek) je situace okolo nové knížky jako marketingový tah pro zvýšení prodeje holý nesmysl. Nehledě na to, že článek popisuje celou situaci lživě. Kupříkladu vydavatelka z Orionu neřekla, že knížka byla nudná, řekla, že knížka byla naprosto v pořádku, ale vzhledem k přesycení knižního trhu krimi žánrem a k neznámému jménu autora usoudila, že z marketingového hlediska by bylo knížku těžké prodat, proto odmítla. Kromě toho je ve článku několik dalších faktických chyb. Čili když pán Me napsal "get your shit right", celkem jasně myslel, že by autoři článku zřejmě neměli publikovat lži a nelogické výmysly, bez ohledu na to, co si o Rowlingové jako takové a její tvorbě myslí.
A je to opravdu velmi zajímavé. Dohledali jsme naše zdroje, které si většinou kopírujeme, ukládáme a porovnali jsme texty... jenže ejhle: Někdo na Telegraphu přepisoval článek po 22.7.2013.
Tato původní věta:
Kate Mills, publishing director of Orion, said she thought the work was “decent, but boring.” (22.července 2013)
byla po tomto datu změněna:
Kate Mills, publishing director of Orion, said she thought the work was “perfectly decent, but quiet” and confessed she could not find a unique selling-point with which to market it.
Je tam ještě pár jiných vět, které nebyly v naši kopii, ale netýkají se našeho sporu.
Zde náš zdroj:
Hezký případ jak kvalita silně pokulhává za značkou. Redaktorku samořejmě chápu, pokud v tom přepisu figuruje. Při trvání na svém názoru a při svém profesním postavení by mohla nakladatelství silně poškodit a dostat výpověď. Co je proti tomu přepis několika slov. V českých novinách zcela běžný jev.
Každopádně trváme na tom, že talent Rowlingové vystačí tak na psaní pro malé a ne příliš sečtělé děti.
Taková kniha, po kvalitní redakční práci, může být čtivá, zajímavá, fun, ale pokud zmíněná autorka začne tímto stylem psát pro dospělé čtenáře krimi žánr, kde je takové množství talentovaných a kvalitních autorů, pak u sečtělého a inteligentního čtenáře narazí velmi tvrdě. Zkušená šefredaktorka Orionu Kate Mills to samozřejmě poznala a knihu zařadila do průměrných a nevýrazných a vzhledem k nulové značce jména autora bez šance na úspěch. (“decent, but boring.”)
U Rowlingové se ale objevuje nemoc mnoha úspěšných lidí. Pokud se něco velmi dobře prodává po celém světě, neobjevují se skoro vůbec kritické ohlasy. Takový business v honbě za úspěchem, si koupí skoro všechno. To je smutníá zpráva nejen pro čtenáře, ale především pro samotnou autorku.
Každopádně to, co knihu prodává, není kvalita textu, ani literární schopnost Rowlingové, ale reklamní značka Rowling. Nic víc. A pokud budete chtít vyhodit za knihu několik set korun, pak je to stejné jako koupit Adidas na vietnamském trhu. Máte značku, ale ne kvalitu.
Další:
Prázdné místo, svět podle Rowlingové už nikoho nezajímá