Kdo se zajímá o dílo předního ruského filmaře Andreje Arseňjeviče Tarkovského, zná jeho výrok že Krása je symbolem pravdy. Ten byl také použit u jeho obsáhlé a velmi pozoruhodné knihy „Krása je symbolem pravdy“ která vznikla především z iniciativy filmového publicisty Miloše Fryše, který také přeložil většinu textů.
Kniha obsahuje rozhovory, eseje, přednášky, korespondenci, filmové scénáře a jiné texty, které Tarkovskij uskutečnil či sepsal v letech 1967—1986. Je to opravdu mimořádné dílo, které objasňuje mnohé z tvorby svérazného režiséra.
Vydavatelství Camera obscura, které Miloš Fryš založil
původně hlavně pro vydání sborníku Krása je symbolem pravdy, slibuje na budoucí léta další zajímavé tituly, mezi nimiž se nacházejí i další dva Tarkovského tituly, řekněme rovněž zásadní: úplné vydání teoretické práce Zapečeťený čas a opětovné vydání Tarkovského Deníku v novém překladu, větší úplnosti a s obsáhlým poznámkovým aparátem.
Co naleznete v knize?
Především rozhovory například s Alexandrem Lipkovem, Olgou Surkovovou, Toninem Guerrou, Glebem Panfilovem, Jurriënem Roodem, Igorem Pomerancevem, Jerzym Illgem a Leonardem Neugerem Poslední rozhovor (s Victorem Loupanem)
Eseje: Zapečetěný čas, Za Vladimirem Vysockým, Básník filmu, Slovo o Apokalypse, Rozhodnutí, Na cestě za vírou a svobodou a také přednášky o filmové režii. Dále filmové povídky a scénáře, korespondence celou řadu dokumentačních příloh a nechybí i obsáhlá biografie autora.
Andrej Arseňjevič Tarkovskij | Krása je symbolem pravdy
Rozhovory, eseje, přednášky, korespondence, filmové scénáře a jiné texty 1954-1986
Vydalo nakladatelství Camera obscura, 2011
Info:
www.tarkovskij.wz.cz
www.cameraobscura.wz.cz
Výpisky...
Film se tedy ubíral falešnou cestou a jsme povinni si přiznat, že smutné ovoce těchto dob sklízíme dodnes.
xxxPodle mne je pro ženu nejdůležitější, aby zůstala ženou. Krása ženy spočívá ve skutečnosti v tom, že si zachová svou ženskost spolu s takovými vlastnostmi, jako je náklonnost a láska. Domnívám se, že žena je svou podstatou lepší než muž, ale jen tehdy, když si zachová svou ženskost. Pak u mne vzbuzuje největší úctu a lásku.
xxxMám jeden vážný nedostatek, nejsem tolerantní. Celý život jsem se snažil s touto vadou bojovat, ale nedaří se mi ji přemoci. Chybí mi ona shovívavost, kterou člověk nabývá s věkem. Velmi tím trpím. Je to právě ten nedostatek, který mi nedovoluje cítit k lidem sympatie. Hodně mě to trápí. Jsem vůbec neveselý člověk. Určitě proto, že život přede mě stále kladl obtížné, málem neřešitelné úkoly. Když se směju, mám vždycky pocit viny.
xxxFilm, kterým všechno začalo je Příjezd vlaku. Tento proslulý film bratří Lumiérů vznikl jednoduše díky vynálezu kamery, filmového materiálu a promítačky. Tato pouze půlminutová podívaná ukazuje část nástupiště osvětleného sluncem, promenující pány a dámy a vlak, který z hlubin záběru najíždí přímo na kameru. Postupně, jak se vlak přibližuje, lidé vstávali a prchali, v sále narůstala panika. Připadá mi, že právě toto byl okamžik zrození filmového umění.
...
Poprvé v historii umění, poprvé v historii kultury byl nalezen způsob, jak se bezprostředně zmocnit času.
xxxMám pocit, že lidstvo si přestalo věřit. Když myslím na dnešního člověka, vidím ho jako zpěváka, jak otvírá a zavírá ústa v rytmu, ale nevydává žádný tón.
Koneckonců všichni ostatní zpívají. Chová se tak, protože už nevěří v důležitost vlastních aktivit.
Člověk bez víry, bez naděje na to, že by ovlivnil společnost, v níž žije, svým chováním.
V každém případě vidím smysl lidské existence v úsilí zvítězit nad sebou, odlišit se od toho, kým jsme se narodili.