|
Richard Šmarda (*1950, Brno)
Studoval Střední průmyslovou školu elektrotechnickou v Brně, Střední uměleckoprůmyslovou školu v Brně. Účastnil mnoha kolektivních výstav v tuzemsku i v zahraničí, v řadě případů jeho práce získaly ocenění. (Např.: Přehlídka mladých brněnských výtvarníků, Brno 1980, malba - vítězná práce, Přehlídka mladých brněnských výtvarníků, Brno 1984, malba - vítězná práce)
Kromě volné umělecké tvorby se Richard Šmarda věnuje též ilustrační činnosti. Z jeho ruky vzešlo přes 20 titulů dětské literatury v nakladatelstvích Albatros, Fragment, Portál, Pansofia aj.
Bibliografie:
Horník Ladislav: Písmenkové pohádky, 1993 Pávková Bohdana: Zlomíš si jazýček, 1995 Havel Jiří: Malované čtení, 1995 Ulrychová Hana: Čteme si a hrajeme si 2, 1995 Šmarda Richard: Najdi Jeníčka ve městě, 1996 Mlčochová Markéta: Šimonovy pracovní sešity, 1999 Pávková Bohdana: Řehoři, řekni ř, 2000 Bicanová Jaroslava: Početnice pro 2. ročník, 2000 Bednářová Jiřina: S kamarády do školy, 2004 Horová Alexandra: Nářadí, 2004 Březinová Ivona: Míša a Šíma, 2004 Pávková Bohdana: Hrajeme si s řečí, 2004 Pávková Bohdana: Říkej si se mnou, 2005 Bednářová Jiřina: Mez námi pastelkami, 2005 Bednářová Jiřina: Co si tužky povídaly, 2005 Bednářová Jiřina: Na návštěvě u malíře, 2005
Samostatné výstavy:
Obrazy a kresby, Galerie mladých, Brno 1982 Kresby a obrazy, Divadlo bratří Mrštíků, Brno 1984 Kresby, Okresní muzeum, Ivančice 1985 Ilustrace dětem, Radost - loutkové divadlo, Brno 1990 Obrazy, Divadlo Bolka Polívky, Brno 2001 Obrazy a kresby, Galerie 8A, Brno 2003 Obrazy Richarda Šmardy jsou provedeny technikou olejomalby na plátně či sololitu, užívány jsou klasické postupy (podmalba, lazury...) Obrazy jsou příznačné technicky precizním zpracováním zdánlivě nereálných motivů, expresivním vyjádřením využívajícím dramatičnosti světla a jemných valérových přechodů. Patrný je zájem o povrchové struktury definované barvou a světlem. Malby mohou připomínat jakési neurčité, snad magické prvky neznámého světa, jiných kultur či civilizací, jindy zase malířsky zhmotněné prvky světa duchovního. Často výsledný obraz působí dojmem symbolu, jehož smysl a určení nemá přesné hranice, ale pojímá širší území vnitřního myšlenkového prostoru člověka. Smysl díla tak v konečné fázi do značné míry závisí na divákovi.
|