Tajemství dřeva a jednoho života. O neobyčejné knize Martina Patřičného

My lidé jsme se naučili posuzovat přírodu podle délky svého života. Málokdo se dokáže kořenitě napojit na věk stromů. Pozvat je mezi své příbuzenstvo. Mezi lásky. Martin Patřičný je mužem z mé generace.
Dlouho jsme museli mlčet za doby komunizmu, ale vyplatilo se to. Byli jsme nuceni procházet různými londonovskými zaměstnáními, a zkušenostmi i překážkami jsme zráli. Kniha Tajemství dřeva je tedy výslednicí Patřičného cesty životem a také cesty k sama sobě.

patricny tajemstvi dreva

Když jsem nedávno jeho nový titul otevřel, nemohl jsem se odtrhnout a dočetl až do konce. Bylo po půlnoci a tvář jsem měl mokrou slzami. Od smíchu i dojetí. Tajemství dřeva je totiž zároveň i tajemstvím našich životů. Tajemství zrání, stáří i lidské duše. A protože duše je jistě podobou ženy, jsou texty Patřičného také a především prostoupeny erotikou, láskou a vlídnou péčí o naši planetu.

patricny tajemstvi dreva cover

My lidé jsme se naučili posuzovat přírodu podle délky svého života. Málokdo se dokáže kořenitě napojit na věk stromů.
Pozvat je mezi své příbuzenstvo. Mezi lásky. Martin Patřičný je mužem z mé generace. Dlouho jsme museli mlčet za doby komunizmu, ale vyplatilo se to. Byli jsme nuceni procházet různými londonovskými zaměstnáními, a zkušenostmi i překážkami jsme zráli. Kniha Tajemství dřeva je tedy výslednicí Patřičného cesty životem a také cesty k sama sobě. Když jsem nedávno jeho nový titul otevřel, nemohl jsem se odtrhnout a dočetl až do konce. Bylo po půlnoci a tvář jsem měl mokrou slzami. Od smíchu i dojetí.
Tajemství dřeva je totiž zároveň i tajemstvím našich životů. Tajemství zrání, stáří i lidské duše. A protože duše je jistě podobou ženy, jsou texty Patřičného také a především prostoupeny erotikou, láskou a vlídnou péčí o naši planetu. Styl knihy mi připomíná velké opusy – symfonie, ságy nebo fresky. Je to tedy vrchol v jeho tvorbě.

patricny tajemstvi dreva

Za touto knihou však stojí mnoho lidí. Básník, prozaik, zpěvák, řezbář, recitátor, milovník knih, milenec, děda, bard, sochař, řemeslník, propagátor, přítel, spolužák, scénárista, vystavovatel, vášnivec – to všechno pod jménem Martin Patřičný. Kdo chce být v našem novém tisíciletí ,,in”, bez této krásy a moudrosti se neobejde. A my, jeho pokorní souputníci, jsme šťastní, že může mezi námi být velký muž, který bude nepochybně zapsán mezi druhy stromů, svými korunami mířícími do srdce všeho stvoření.

Styl knihy mi připomíná velké opusy – symfonie, ságy nebo fresky.
Je to tedy vrchol v jeho tvorbě. Za touto knihou však stojí mnoho lidí. Básník, prozaik, zpěvák, řezbář, recitátor, milovník knih, milenec, děda, bard, sochař, řemeslník, propagátor, přítel, spolužák, scénárista, vystavovatel, vášnivec – to všechno pod jménem Martin Patřičný. Kdo chce být v našem novém tisíciletí ,,in”, bez této krásy a moudrosti se neobejde.
A my, jeho pokorní souputníci, jsme šťastní, že může mezi námi být velký muž, který bude nepochybně zapsán mezi druhy stromů, svými korunami mířícími do srdce všeho stvoření.

Básník Ondřej Fibich:
Je členem Českého centra mezinárodního PEN klubu, spolunositelem titulu UNESCO Paměť světa a účastníkem III. odboje. Jeho texty jsou přeloženy do němčiny, holandštiny, francouzštiny a polštiny.